The path to victory Ardeny 1944 5. část

2. dubna 2017 v 22:33
Ahoj modeláři a modelářky, v dalším díle "TPTV Ardeny" máme před sebou moji jednu z nejoblíbenějších částí a to je tvorba celé scény neboli dioramatu. První krok je hrubé rozvržení, jak velká bude podložka, co na ní bude krom techniky atd. Začínám vždy jen s mlhavou představou, tu si formuji v myšlenkách a až teprve když narazím na reálný materiál a doplňky, postupně se mi vybavují jasnější a detailnější možnosti původní představy. K rozvoji dochází samovolně, jak postupně usazuji části diorámy, volím optimální podstavec, vyvažuji scénu, aby byla rovnoměrně rozprostřená a nevznikala "hluchá místa", jež by nebyla pro daný výsek děje ideální, protože mám jen malý prostor na diorámě k tomu, abych zachytil a divákovi vyjádřil celý obsah sdělení.
Když mám vybranou správnou velikost podstavce, který mi tvoří základní deska z překližky a uříznutý styrodur (tvrzený polystyren), tak styrodur přilepím oboustrannou páskou a lepidlem Herkules k překližce.



Pak přilepím na okraje styroduru balzu, kterou si seříznu podle toho, jak chci mít členitý terén.

Osobně dávám přednost větším výškovým rozdílům terénu, umožní znázornit zajímavý děj a působí věrohodněji a dramatičtěji nežli nudná rovná plocha, která ani v přírodě není zas tak běžná, když se rozhlédnete, vždy narazíte na nějaký menší kopeček nebo prohlubeň.

V této diorámce počítám také s vysokou vegetací stromem, keřem a uvidím, co mi ještě v průběhu padne do oka. Takže po vytvarování terénu a naplánování rozmístění diorámy začnu s nanášením "pasty", skládá se z tmelu na sádrokarton, rozdrcenýho kočkolitu, vody, herkulesu a hlíny. Připravenou pastu nanesu špachtlí nebo velkým štětcem. Občas se mi stane, že dám moc vody a velkou vrstvu pasty, což mi při vysychání popraská, ale nevadí mi to, protože finální vrstvu dělám pigmentovými pastami od Sira hobby a teprve na tu následně prodrolím přes sítko kočkolit a přidám větší kusy jako hroudy hlíny i jako kameny.

Po vyschnutí celý terén nastříkám tmavě hnědou a následně zesvětlím horní plochy. Snažím se stínovat tak, aby vznikl dojem věrohodné krajiny, která je pestrá a plná zemitých odstínů.
Jako další krok jsem si namíchal různé odstíny šedé, pískové apod., které mi připomínaly barvy kamenů a vybrané kameny, kamínky jsem natřel.

Po natření vše vypadalo jako lentilky, pak jsem začal se zapouštění washe. Wash jsem zapustil jen tam, kde bych chtěl mít tmavší místa (wash od Wilder Black smoke wash) a poprvé jsem na celkové diorámě zkusil fading. Na různé místa jsem nanesl olejovou barvu a následně mírně roztupoval, jako základ mokrého bláta, vypadalo to ideálně.

Poté jsem začal osazovat trávní drny od Patrika Kertésze, jednotlivý drn jsem lepil herkulesem nebo sekundovým lepidlem k podložce jeden vedle druhého. Trávu jsem nesázel po celé diorámě jen místně a ještě vyrobíme 1-2 menší stromy a keře pro oživění flory diorámy.

Pro zvýraznění hran jsem použil drybrush, především na kameny, ale i na bláto, samozřejmě jen lokálně, aby nebylo vše jednolitě stejné. Dále jsem upravil terén zemitými pigmenty a effekty od Ammo Mig Jimenez a Wilder.
Ještě Vám chci popsat svou "výrobu" stromů, používám především přírodní materiál, různé drobné kořínky opravdových stromů a keřů. V této diorámce jsem použil menší kořínek z rybízu, co jsem měl už delší dobu vysušený a schovaný a doplnil jsem ho pár větvičkami z Merlíku, který jsem dostal od svého kamaráda Adama Kemény, za což mu tímto děkuji. Přilepil jsem je na "kmínek", jako by tam odjakživa rostly a konce trošku zatmelil.

Vše přestříkám hnědými odstíny barev a dopatinuji olejovkami. Terén budu dolaďovat na míru, podle usazení techniky a figurek, aby přesně sedly a nelevitovaly nebo třeba odstínem "nevyskakovaly" z diorámy...
Nyní přistoupíme k tvorbě a "oživení" figurek. Zvolil jsem resinové figurky a jednu figurku od Reedoaku z 3D tiskárny. Jako první krok jsem figurky začistil a stříkl surfem. První figurku jsem zkusil natřít akrylovými barvami Vallea, ale nezdálo se mi to dobré a proto jsem to raději natřel klasicky Emailovými barvami Tamiya.
U figurek postupuji následovně: natřu uniformu základní barvou a poté jí stínuju, napřed nanesu tmavé stíny, pak to kombinuji se světlejšími, až dojde na nejsvětlejší.

Do diorámy chci udělat figurku, která bude zrovna čůrat na pás od stuga a tak si ji sám do této polohy upravím. Základem je jedna figurka, kterou jsem celou ořezal, umístil do polohy, ve které ji chci mít a začal nanášet dvojsložkový tmel Tamiya, dokud jsem nebyl s výsledkem spokojený.

Závěrem figurky zapráším pigmenty, aby nebyly nablýskané a až moc čisté, to by nevypadalo reálně.
Shermana s jeepem jsem už usadil na své místo v diorámce, bohužel nesedli tak, aby zapadli do mých představ o jejich správné poloze, tak jsem nanesl další vrstvu bláta tentokrát od Wildera a pokusil se to vylepšit.
Je ale dobré vědět, kdy se má přestat, takže se s Vámi loučím a budu se těšit na shledání s Vámi u dalšího pokračování. Chci Vám poděkovat za pozornost a přízeň a spolu s Vámi se už těším na výslednou diorámu. Omlouvám se za tak ryhlé články za sebou, ale bohuž jsem je nezveřejňoval po dílech, tak teď je vše najednou.... :)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama